Verjaardagen

Niemand wil ouder worden en liever altijd jong blijven. En toch viert iedereen elk jaar het feit dat dat ze weer een jaar ouder worden. Maar dat is niet de reden dat ze een verjaardag vieren. De belangrijkste reden is dat het een gewoonte is. Er wordt van je verwacht dat je de verjaardag viert of simpelweg als reden om weer eens een feestje te houden. En het is een gegeven dat een feestje meestal leuk is. Maar als dat wat te vaak voor komt, dan kan het een vervelende en kostbare ergernis worden.
En als ik ergens wel een hekel aan heb, dan zijn het wel verjaardagen, en dan met name verjaardagen van volwassenen. En dan helemaal die verplichte verjaardagsfeestjes waar je met tegenzin naar toe gaat, maar waar je dan ook weer niet weg kunt blijven. En als je hyperactief bent en je je gauw verveeld voelt wanneer er verder niks gebeurd dan aleen maar zitten en zuipen met slap gelul over niks, dan duurt zo'n verjaardag verdomd lang en speelt de gejaagdheid weer op. Bovendien kosten die klote verjaardagen ook nog eens klauwenvol met geld. Iedere verjaardag kost je minimaal 20 euro, want je kunt niet meer aankomen met 10 of 15 euro, vind men. En op jaarbasis kan dat behoorlijk oplopen. Zo heb ik iets van 36 verjaardagen per jaar waar je dan niet weg kunt blijven. Dat is dus 36 x 20 euro is 720 euro. En daar zou ik mooi van op vakantie kunnen gaan waar ik nu geen geld voor heb. Om die verjaardagen te kunnen betalen, vier ik mijn eigen verjaardag dan maar niet. Dat scheelt iets van 100 euro, en daar kan ik dan weer 5 mensen een cadeautje van geven.
Maar het allerergste is dat sommige verjaardagvierders het lef hebben om een kadotip bij de uitnodiging te doen, niet beseffende dat er ook mensen zijn die daar misschien niet eens het geld voor hebben. Je voelt je dan verplicht om iets te geven. Als ik nou smoorde in het geld, dan kon iedereen wat mij betreft cadeaus krijgen van 50 of 100 euro. Maar ik smoor nou eenmaal niet in het geld. Sterker nog; ik kan rond komen en daar heb je dan ook alles mee gezegd. En ik ben zeker de enige niet. Kun je nagaan hoeveel financiele ruimte die 720 euro aan cadeaus mij zou kunnen geven. Maar ja. Als je met niks komt, dan zal dat niet echt worden gewaardeerd. Soms moet je zelfs wel eens een smoes verzinnen om niet langs te hoeven komen, puur omdat je op dat moment het geld echt niet kunt missen. Ik snap dan ook niet dat ze niet ophouden met die flauwekul. Niet voor kinderen natuurlijk, want dat is een heel ander verhaal. Maar voor volwassenen mag die cadeaugeverij voor mij wel worden afgeschaft. Laat iedereen dan iets meenemen voor de gezelligheid of zo. Maar goed, dat zal wel niet gebeuren, want verjaardagen met cadeautjes zijn bijna heilig bij de Nederlander.

Je wordt maar 1 keer 25, 50, 65....
Ook zo'n opmerking waar ik kotsmisselijk van wordt. Heb je geen zin om je verjaardag te vieren, dan wordt ie wel door je strot gedrukt door verjaardagvierders die geen verjaardag willen missen. "Nou, dat is ook wat moois. Nu wordt je 50 en dan vier jij je verjaardag niet eens" krijg je dan te horen wanneer je laat weten dat je geen zin hebt om je verjaardag te vieren. "Je wordt maar 1 keer 50 hoor. Dat is toch mooi? Dat moet je toch vieren?". Tja, je wordt maar 1 keer 50 en je wordt maar 1 keer 51 of je wordt maar 1 keer 52,  of je wordt maar 1 keer 25, of 62, of 33, of 84, of 160..... Pfff....wat een dom geouwehoer om maar weer zo'n k.t verjaardag te vieren. 

Nou is de ene verjaardag leuker dan de andere. Verjaardagen waar je je vrij kunt bewegen, met zelfbediening en leuke muziek op een feestelijk niveau waar de buren er net geen last van hebben, vind ik wel leuk. Ik heb het meest hekel aan die zitverjaardagen waar iedereen dom zit te lullen over het werk, de hypotheek, het huis, de hond, stoppen met roken, het gewicht, de werksfeer, corona enz. Vreselijk.... Daar zit je dan een avondje te luisteren naar helemaal niks, behalve naar mensen die zichzelf graag horen praten. Ik kan me wel een leuker avondje voorstellen voor die 20 euro. Maar goed. Het gelul over het werk, de hypotheek, het huis, de hond, stoppen met roken, het gewicht, de werksfeer, corona enz. wordt al gauw vervangen door gekaanstekerij, klote grapjes en nog dommer gelul wanneer de alcohol begint te werken. En dan schijnt het vooral leuk te zijn om anderen de gek aan te steken, de grond in te boren of constant gaan zitten lachen omdat er gelacht moet worden. Want dat is "leuk".....
En dan heeft de alcohol langzamerhand het hoogtepunt bereikt en zakt de sfeer in, en wordt het rustiger. En dat is het moment dat iedereen afdruipt. Op naar het volgende verjaardagsfeestje om alles weer "gezellig" opnieuw te beleven. 
Nee...., geef mij maar een spontaan simpel verplichtingloos feestje in plaats van die voorgeplande verplichte verjaardagen van volwassenen, bah.
HET IS OM ER KOTSMISSELIJK VAN TE WORDEN!